Jesteś 9997334 gościem | Dziś jest wtorek, 30 kwietnia 2024 | Godzina 04:24 |  |

Śladami wielkich Polaków - Włochy 2024

Śladami wielkich Polaków we Włoszech

kwiecień 2024

Dzień 1 i 2 - 7,8.04

Dzięki projektowi pt. „Śladami wielkich Polaków we Włoszech”, po podróży udaliśmy się szlakiem K.C. Norwida i bohaterów „Romea i Julii” na spacer z przewodnikiem po Weronie. Zobaczyliśmy między innymi pomnik Dantego oraz balkon Julii. Mieliśmy okazję zobaczyć grobowce rodziny La Scala. Po zwiedzaniu udaliśmy się do hotelu, zjedliśmy obiadokolację i mieliśmy czas na wypoczynek.

Dzień 3 - 09.04

Trzeciego dnia projektu Paderkowicze udali sie w podróż po Watykanie. Mieliśmy okazję zwiedzić Bazylikę oraz Plac św. Piotra. Na samym początku udaliśmy się do Piety - słynnej rzeźby Michała Anioła. Poznaliśmy historię zabytkowych ołtarzy takich jak Ołtarz Matki Bożej Nieustającej Pomoc, Ołtarz św. Bazylego, Ołtarz papieski, Ołtarz Ukrzyżowania św. Piotra, Kaplicę Najświętszego Sakramentu.

Udaliśmy sie również do Kaplicy św. Sebastiana z grobem papieża Polaka - św. Jana Pawła II. Po zwiedzaniu Bazyliki prześlismy do jej podziemi gdzie mogliśmy zobaczyc grote watykańską. Po wyjściu ze świątyni wraz z Panią przewodnik udaliśmy się na Plac Św. Piotra. Zostały nam przekazane bardzo cenne informacje o tym miejscu, których wcześniej nie mieliśmy okazji usłyszeć. Po całym dniu udaliśmy sie do hotelu na obiadokolacje. Tak dobiegł końca dzień trzeci ze słonecznej Itali.

Dzień 4 - 10.04

Czwartego dnia udaliśmy się do pięknego Rzymu.Na samym początku wycieczki nasza grupa podziwiała Koloseum, wspaniały amfiteatr wzniesiony w czasach Tytusa i Wespazjana. Spacer po mieście pozwolił nam zobaczyć między innymi takie miejsca jak Forum Romanum, wzgórze Kapitolu,Plac Wenecki, Panteon oraz fontannę Di Trevi. Mieliśmy także okazję zobaczyć kawiarnię Antic Caffe Greco - będącą najstarszą w mieście, kawiarnia ta słynęła z bycia miejscem spotkań ważnych osób, takich jak na przykład Stefan Żeromski, Henryk Sienkiewicz czy Czesław Miłosz. Dowiedzieliśmy się, że w kawiarni oprócz pysznej kawy i czegoś słodkiego można podziwiać wiele rzeźb i obrazów w tym na przykład obraz przedstawiający postać Adama Mickiewicza. Odwiedziliśmy również hotel, w którym mieszkał Henryk Sienkiewicz. Pobyt w Rzymie zainspirował go do napisania powieści Quo Vadis. Spacer po Rzymie pozwolił nam nie tylko podziwiać jego piękną architekturę ale pomógł nam zrozumieć i poszerzyć naszą wiedzę w zakresie historii starożytnego Rzymu. Po udanym zwiedzaniu dotarliśmy do naszego pięknie położonego hotelu, mieszczącego się w Chianciano Terme w Toskanii.

Dzień 5 - 11.04 "La rossa e la grassa"

"Czerwona i tłusta", tak określa się stolicę Emilii Romanii- Bolonię. To właśnie do niej uczestnicy projektu udali się piątego dnia. Swoją podróż rozpoczęli od spaceru pod licznimi, okazałymi arkadami- charakterystycznym elementem tutejszej architektury, który składa się z dwóch podpór połączonych u góry łukiem. Następnie odwiedzili najstarszą uczelnię świata- Uniwersytet Boloński, na którym studiowały wibitne osobistości ze świata różnorakich nauk. Pośród nich znalazło się wielu zasłużonych Polaków, takich jak: Mikołaj Kopernik, Wincenty Kadłubek i Jan Kochanowski. Kolejnym punktem było udanie się na zabytkową starówkę. Paderkowicze podziwiali Fontannę Neptuna, a dzięki uprzejmości Pani przewodnik Edyty dowiedzieli się ciekawej historii dotyczącej jej powstania. Uczniowie mieli także okazję zwiedzić nietypową Bazylikę św. Petroniusza, która mieści w sobie wiele ozdobnych kaplic, zegar słoneczny oraz najstarsze i wciąż używane organy. Dodatkowo ulokowany jest tam także grób siostry Napoleona- Elizy Bonaparte, której marzniem było powrócenie do Bolonii, lecz udało się jej to dopiero po śmierci. Oprócz podziwiania różnych stylów architektonicznych miasta, uczniowie mieli przyjemność przejść się urokliwymi uliczkami. Były one wypełnione różnorodnymi zapachami pochodzącymi z restauracji i straganów zawierających lokalne produkty- charakterystyczne dla tłustej, bolońskiej kuchni. Po wyczerpującym zwiedzaniu miasta wypełnionego czerwienią budynków, Paderkowicze udali się do hotelu, aby przygotować się na kolejny dzień pełen wrażeń.

Dzień 6 - 12.04

Ostatni we Włoszech dzień spędziliśmy w Wenecji. Zwiedzanie rozpoczelismy od rejsu na wyspę Lido, aby odbyć spacer po urokliwym miasteczku i plaży. Następnie udaliśmy się na Plac św. Marka by wraz z przewodnikiem przejść przez miasto i po drodze odwiedzić Bazylikę i bibliotekę św. Marka, mosty Westchnień i Rialto oraz kościół Santa Maria Gloriosa dei Frari. W czasie przechadzki mogliśmy podziwiać piękne gondole pływające w weneckich kanałach. Podczas opuszczania miasta statkiem towarzyszył nam malowniczy zachód słońca. Tak upłynął nam dzień zakańczający naszą podróż do Włoch "Śladami Wielkich Polaków we Włoszech".

Autorzy zamieszczonych relacji:
Zofia Majewska 3E, Paula Okrasinska 3F, Eliza Karbowiak 2A, Emilia Staśczak 2A, Uraszula Hamrol 2A

Opiekunowie projektu: prof. Magdalena Kalska, prof. Anna Janicka, prof. Magdalena Pachelska.