Jesteś 9999101 gościem | Dziś jest sroda, 1 maja 2024 | Godzina 07:38 |  | 

Dzień Patrona 2021


 

Dzień Niepodległości i Patrona

10 listopada 2021

Dzien Patrona 2021

Zobacz więcej...

W tym roku Dzień Patrona był obchodzony huczniej niż zazwyczaj. Został on połączony z Dniem Niepodległości i stuleciem naszej szkoły. Dzień wcześniej odbył się wykład Pana Profesora Pawła Stachowiaka z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, dzięki któremu zostaliśmy zaznajomieni z trudną drogą do niepodległości naszego kraju. Korytarz szkolny został udekorowany zdjęciami, rysunkami i notatkami na których przedstawiono kolejne etapy wyzwolenia państwa. Pracę wykonali uczniowie z klasy 3pA: Kinga Augustyniak, Kacper Kazimierczak, Julia Kazimierczak, Otylia Loba, Bogna Lupińska, Róża Nowacka, Aleksandra Kluj i Hanna Sztachańska.

10 listopada pod Pomnikiem 15. Pułku Ułanów Poznańskich odbyła się uroczystość. Tam zaśpiewano hymn i złożono kwiaty, a uczniowie klas pierwszych zapalili znicze, by oddać cześć bohaterom, potem wszyscy zgromadzili się na dziedzińcu szkolnym, by powitać Ignacego Jana Paderewskiego, w którego wcielił się Kasper Rachel z klasy 2C. Przejechał przez bramę szkoły w samochodzie udostępnionym przez pana Pawła Sławińskiego z firmy Classic Cars. Bardzo dziękujemy za okazaną pomoc! Poniżej relacja wideo z przyjazdu "Paderewskiego" do szkoły:

wideo1 wideo2 wideo3

Po inspirującej mowie patrona naszej szkoły każda klasa dostała prezent - przepyszny tort. Następnie dyrekcja i harcerze złożyli kwiaty pod popiersiem Paderewskiego na pierwszym piętrze.  Potem paderkowicze spotkali się w auli. Obejrzeliśmy filmik pt. „100 słów o Paderku”, w którym wzięły udział klasy 2C, 3pA, 3pC, 3gA. Rozstrzygnięto również konkursy:

Konkurs na logo 100-lecia szkoły:

  • 1 miejsce - Jakub Szukała 3pH
  • wyróżnienie - Ksenia Filipiak 1A

Konkurs klas pierwszych "Paderewski - człowiek, który wpłynął na historię":

  • 1 miejsce – 1C
  • wyróżnienie – 1A

Konkurs klas drugich "Różne oblicza Paderewskiego":

  • wyróżnienie – 2B

Konkurs klas trzecich film - ”Paderek od środka":

  • 1 miejsce - 3pE
  • wyróżnienie - 3pH

Konkurs fotograficzny:

  • 1 miejsce - Dominika Krakowska 1F
  • wyróżnienie – 1C, 1E i 1B

Wszystkim gratulujemy!

Zostaliśmy również poinformowani o wynikach konkursu na najlepszego nauczyciela, w którym uczniowie wyróżnili:

  1. miejsce - prof. Krajewski
  2. miejsce - prof. Kotłowski
  3. miejsce - prof. Biernacik
  4. miejsce - prof. Pepińska
  5. miejsce - prof. Pachelska, która zabrała głos, aby przypomnieć, że sport to codzienna walka z własnymi słabościami.

Mieliśmy również zaszczyt wysłuchać i zobaczyć utalentowanych Paderkowiczów na scenie, biorących udział    w Koncercie Talentów. Dziękujemy wszystkim za udział!

Dzień Patrona zakończył finał międzyklasowych rozgrywek siatkarskich, do którego dotarły klasy 1C i 3gE. Niezwykle emocjonujący mecz wygrała 3gE. Gratulujemy!

 


 

Niesamowita historia powstania symbolu samochodów
Rolls Royce-Spirit of extasy lub jak kto woli Emily

Historia marki Rolls Royce to nie tylko historia o brytyjskich gentelmanach, którzy stworzyli ikonę motoryzacyjnego kunsztu i elegancji . To także niezwykle barwna i romantyczna historia powstania symbolu marki – statuetki Spirit of Ecstasy.

Jest dla wszystkich oczywiste, że piękna kobieta, wielka miłość, pożądanie wyrzeźbione w kawałku metalu typowym dla wytwórców samochodów początku XX wieku w wypadku Spirit of Ecstasy jest czymś wyjątkowym. W przypadku Rolls-Royce słynna później statuetka to pomysł pochodzący nie od firmy ani jej projektantów tylko od wyjątkowego klienta, właściciela samochodu, który skrycie zapragnął podzielić się z edwardiańskim towarzystwem swoim wielkim uczuciem do pięknej kobiety. Kim był ten mężczyzna i ta kobieta, którzy wpisali się na trwale do historii światowej motoryzacji? Eleanor Velasco Thornton była angielską aktorka, modelką artystów. W wieku 16 lat opuściła szkołę aby rozpocząć pracę w Klubie Automobilowym, dzisiejszym RAC, później została sekretarką, asystentką drugiego Lorda Montagu z Beaulieu, arystokraty Johna Edwarda Scott-Montagu wielkiego miłośnika motoryzacji.

Nasz główny bohater, John Edward Scott-Montagu to absolwent Eton i Oxford, członek parlamentu z ramienia konserwatystów,  przyjaciel Króla Edwarda VII. Od początków motoryzacji jej wielbiciel i entuzjasta, przyczynił się ważnie do jej rozwoju. Sojusznik motoryzacji w parlamencie, najpierw w Izbie Gmin, później od 1905 roku w Izbie Lordów był członkiem Ławy Dróg (Road Board). Lord Montagu był pierwszym człowiekiem który wjechał samochodem na dziedziniec Parlamentu Brytyjskiego. Dla upamiętnienia zasług ojca trzeci lord z Beaulieu  założył w posiadłości muzeum motoryzacyjne imieniem ojca z czasem przekształcone w Automotive Museum - National Motor Museum – Beaulieu.

W roku 1902,  36 letni lord John Edward Scot-Montagu zartudnił jako swoją sekretarkę i asystentkę osobistą,  piękną, inteligentną i młodziutką bo zaledwie 22- letnią aktorkę i modelkę - Elanor Velaco Thornton. Kobietę związaną z motoryzacją, aktywnie uczestniczącą w organizacji pierwszego 1000 milowego brytyjskiego rajdu samochodowego, pracowitą i niezwykle atrakcyjną. Ich związek, miłość od pierwszego wejrzenia jak sam mówił, ze względu na małżeństwo lorda, zobowiązania małżeńsko-majątkowe, reguły edwardiańskiej etykiety oraz pochodzenie Eleanor z niższej sfery, utrzymywany był w tajemnicy do tego stopnia, że ich córka Joanna została oddana przez matkę do adopcji. Ówczesne konwenanse szeroko korzystały z tego rozwiązania w całym arystokratycznym świecie. Znany jest również fakt, że małżonka lorda Lady Cecil nie była wojowniczo przeciwna temu związkowi a nawet go ochraniała, prowadziła z Elanor żywą korespondencję.  Na przekór wszystkim i wszystkiemu miłość lorda Montagu i Eleanor trwała,  przez kolejną dekadę. Byli nierozłączni aż do tragicznej śmierci Eleanor 30 grudnia 1915 roku.

W tym czasie około 1911 roku rodziła się także legenda firmy Rolls-Royce i maskotki Spirit of Ecstasy. Ponieważ wielu właścicieli samochodów Rolls-Royce  ozdabiało swoje pojazdy przeróżnymi maskotkami według własnego gustu i upodobania, często marnymi a nawet wulgarnymi a firma nie posiadała w ofercie nic odpowiedniego, dyrektor w zarządzie Rolls-Royce, Cloude Johnson, zamówił wykonanie firmowej maskotki. Kogo wybrał? Oczywiście za namową przyjaciela, lorda Montagu - Charlesa Syksa.  Wykonywał on już wcześniej prace dla Rolls-Royce – między innymi sześć obrazów w katalogu firmy z roku 1910/1911 nazwanych  Arrival at the Opera, Arrival at a Country House, Arrival at the Golf Links, Arrival at the Meets, Arrival at the Convert-side, Arrival at the Salmon Stream. Syks przedstawił  gotową figurkę w lutym 1911 roku . Jej kształt artysta miał w zamyśle już od dłuższego  czasu, miała ona symbolizować wyznawane przez Rolls-Royca ideały prędkości, ciszy, elegancji i energii zamkniętej z gracją w żywym organizmie. Figurka była bardzo podobna do tej wykonanej wcześniej dla lorda. Córka artysty Jo Sykes w pamiętnikach wspomina, że widziała wielokrotnie Eleanor Thornton pozującą dla ojca, chociaż zapamiętała ją jako kobietę silną, pełną wigoru z pewnością nie zwiewną i ulotną jak artysta przedstawił jej postać w projekcie. Znany jest również fakt, że artysta nie chciał wykonać maskotki na podobieństwo greckiej Nike tak jak tego oczekiwał Cloude Johnson . Niemniej  finalnie projekt  został przyjęty i najpierw jako opcjonalny dodatek a później od 1920 roku jako standard firmy Rolls-Royce, maskotka zwana Spirit of Ecstasy, zdobi każdy samochód tej marki.

Charles Sykes był wyłącznym wytwórcą maskotki aż do 1948 roku metodą traconego wosku czego rezultatem jest odmienność każdego egzemplarza. Produkcję zorganizowano na Brompton Road 193 w zachodnim Londynie, później jej wytwarzaniem zajął się wyłącznie Rolls-Royce . Aż do 1951 roku każda sztuka była sygnowana inskrypcją Charles Sykes, February 1911, FEB6,1911 lub 6.2.11.  W 1920 w Paryżu odbyła się wystawa konkurs najpiękniejszych maskotek samochodowych, pierwsze miejsce zajęła Spirit of Ecstasy Rolls-Royca wykonana na tą okazję w złocie przez samego Syksa. W ciągu następnych lat maskotka zyskała również inne nazwy jak Emily, Silver Lady lub Flying Lady. W 1943 roku Charles Sykes wykonał wersję klęczącą Spirit of Ecstasy dla pierwszych powojennych modeli Silver Wraiht oraz Silver Down.

Z czasem okazało się, że piękna figurka zdobiąca każdy samochód legendarnej marki nie jest tylko kawałkiem metalu ukształtowanym przez zdolnego artystę, ale jest legendą miłości zamkniętą w metalu, której tak nam wszystkim potrzeba. W 1915 roku lord Montagu został wydelegowany jako doradca Gubernatora Indii do spraw mechanicznego transportu, Eleanor miała mu towarzyszyć w podróży o czym korespondowała z żoną lorda.

Tragedia spotkała ich 30 grudnia 1915 roku na pokładzie SS Persia w drodze do Indii na Morzu Śródziemnym na południe od Krety. Niemieckie torpedy łodzi podwodnej U38 dosięgły statek. SS Persja zatonął w ciągu pięciu minut, nie było czasu na zajęcie miejsca w szalupach ratunkowych a wielka fala zmyła z pokładu lorda i jego miłość Eleanor. Do końca życia ubolewał, że nie trzymał jej w ramionach dość mocno i spotykając się z ich córką Joanną w hotelu Ritz opowiadał o jej wspaniałej matce. Lord przeżył i wrócił do Londynu gdzie zmarł cznernaście lat później zabierając ze  sobą sekret wielkiej miłości do wspaniałej kobiety- Eleanor Velasco Thornton - legendarnej maskotki Rolls-Royce a Charles Sykes nigdy aż do śmierci w 1950 roku nie wspomniał publicznie o swojej muzie.

Z pozdrowieniami
Paweł Sławiński